Programma 16 juni 2024
Programma
Clara Schumann Three Romances Op. 22 for violin and piano
(1819-1896)
Ulysses Kay Sonata for viola and piano
1917-1995)
Johannes Brahms Trio in a minor Op. 114 for clarinet, cello en piano
(1833-1897)
Robert Schumann Piano Quintet in Eb Op. 44
(1810-1856)
Uitvoerenden
Elaine Hou, piano
Elisabeth Perry, viool
Lev Bogino, viool
Richard Wolfe, altviool
Matthias Naegele, cello
Nancy Braithwaite, klarinet
Clara Schumann, drie romances voor viool en piano, op.22
Clara Schumann heeft naar het schijnt ooit gezegd dat “de vrouw niet geboren is om muziek te schrijven”. Maar zij bewees zelf het tegendeel. Naast haar meer dan zestigjarige carrière als pianiste, componeerde ze kamermuziek, liederen, en tal van pianowerken. De drie romances voor viool en piano, schreef ze voor de legendarische violist Joseph Joachim. Clara en hij voerden ze uit tijdens hun concertreizen, en toen de Engelse koning George V hen hoorde spelen, zou hij "completely ecstatic" zijn geworden.
Ulysses Kay, sonatine voor altviool en piano (1939)
Ook de Amerikaanse componist Ulysses Kay reisde veel. In 1958 was hij lid van een groep Amerikaanse componisten, die de Sovjet-Unie bezocht. Hun optreden kreeg veel bijval. Net als in de Verenigde Staten overigens, waar hij een gevierd componist was. Hij was ook de eerste Afro-Amerikaan die de Prix de Rome ontving (1959). Zijn belangstelling voor de muziek dankt hij aan zijn moeder, een bekende jazzmusicus. Hij schreef kamermuziek en orkestwerken, maar ook opera’s, balletten en filmmuziek.
Johannes Brahms, trio in a klein voor klarinet, cello en piano, op. 114
De klarinet ging pas laat een rol spelen in het leven van Johannes Brahms. Het instrument was wel prominentaanwezig in de twee Serenades voor orkest, die hij op jonge leeftijd schreef. Maar het trio in a voor klarinet, altviool en piano, is zijn eerste compositie voor kleine bezetting, waarin hij een rol kreeg. Brahms liet zich inspireren door klarinettist Richard Mühlfeld, door wiens spel hij de mogelijkheden van het instrument pas goed leerde kennen. Brahms schreef het trio in de zomer van 1891, tijdens een verblijf in zijn favoriete vakantiebestemming Bad Ischl. Hij was zo tevreden met dit trio, dat hij meteen begon met het componeren van zijn klarinetkwintet.
Robert Schumann, pianokwintet in Es, op. 44
Clara Schumann speelde een belangrijke rol in de historie van het pianokwintet van haar echtgenoot Robert Schumann: zij speelde de première op 8 januari 1843. Een kwintet voor piano en strijkers was in die tijd een bijzonderheid. Schumann was een van de eerste componisten die aan een strijkkwartet, een piano toevoegde. Overigens is dit kwintet heel klassiek van vorm, maar de piano voegt een nieuwe dimensie toe van rijkdom aan klank en expressiviteit. In het fugatische gedeelte van het vierde deel, keert het thema van het eerste deel weer terug. Daarmee lijkt Schumann te willen zeggen: de cirkel is nu rond!