May 19, 2024 8PM Marnixzaal, Utrecht
Drie pianovirtuozen van twee continenten
Programma
George Walker (1922 – 2018)
Lyric for Strings (1946)
Carl Reineke (1824 – 1910)
Trio in A groot voor klarinet, altviool en piano, op. 264
César Franck (1822 – 1890)
Pianokwintet in f klein (1879)
Uitvoerenden
Toru Oyama, piano
Elisabeth Perry, viool
Lev Novo, viool
Richard Wolfe, altviool
Matthias Naegele, cello
Nancy Braithwaite, klarinet
Datum en locatie
Zondag 19 mei, 20.00 – 22.15 uur
De Utrechtse Muziekschool. Marnixzaal
Domplein 4
3512 JC Utrecht
Toegangsprijzen en kaartverkoop
Volwassenen € 17.50
Studenten en jongeren t/m 16 jaar € 7.50
Cursisten van de Utrechtse Muziekschool € 7.50
Kaarten zijn verkrijgbaar aan de zaal of via deze link
Toelichting
De leden van het Utrechtse Rietveld Ensemble en hun muzikale vrienden, geven op zondag 19 mei om 20.00 uur een concert in de Marnixzaal van de Utrechtse muziekschool. Op het programma staan drie werken van componisten, die in hun tijd ook carrière maakten als pianist.
George Theophilus Walker is de eerste pianovirtuoos van wie vanavond een compositie staat op de lessenaars van de leden van het Rietveld Ensemble. Hij werd bijna een eeuw oud en hij is de eerste afro-Amerikaan die de Pulitzer prijs won. Hij kreeg die voor zijn Lilacs for Voice and Orchestra (1996). U hoort van hem Lyric for Strings, een deel uit zijn eerste strijkkwartet (1946). George Walker studeerde onder andere in Parijs, waar hij een leerling was van Nadia Boulanger. Hij gaf toen ook in Nederland een concert. (1959)
De Duitse pianist, componist en dirigent Carl Reinecke bracht een groot deel van zijn leven in Leipzig door. Hij was daar dirigent van het beroemde Gewandthausorchester, en als docent piano en compositie was hij verbonden aan het conservatorium van die stad. Als pianovirtuoos reisde hij heel Europa af, maar componeren deed hij net zo graag als pianospelen. Hij schreef tal van werken voor grote bezettingen (symfonieën, concerten en opera), maar ook veel liederen en kamermuziek voor allerlei instrumenten.
Als ze in een andere tijd geleefd hadden, hadden César Franck en George Walker elkaar misschien ontmoet in Parijs. Franck werkte daar van 1859 tot zijn dood als pianist en organist, maar zijn hart lag meer bij het componeren. Hij schreef zijn buitengewoon expressieve en kleurrijke pianokwintet in de winter van 1878-79. Behalve door zijn romantische karakter, kenmerkt dit kwintet zich door een voortdurende wisseling van toonsoort. Camille Saint-Saëns, ook zo’n componerende pianovirtuoos, speelde de première. Hij was weinig gecharmeerd van het werk en verliet nadat hij de laatste noot gespeeld had, meteen het podium. Zonder de dank van de componist en het enthousiaste publiek af te wachten.