Nieuwsbrief concert 16 juni
Wij willen u hierbij uitnodigen voor het laatste concert in onze serie Kamermuziek onder de Dom. Het Rietveld Ensemble speelt dan met meesterpianiste Elaine Hou als gast, een romantisch programma met muziek uit de negentiende en vroeg-twintigste eeuw. Het concert wordt gegeven in de Marnixzaal in De Utrechtse Muziekschool (Domplein 4), op zondagavond 16 juni om 20.00. Kaarten kunt u online bestellen via deze link, of ’s avonds aan de zaal. Wij zouden uw aanwezigheid bijzonder op prijs stellen!
|
|
---|
Kamermuziek onder de Dom, seizoen 2024 - 2025
Als bijlage ontvangt u het programma voor seizoen 2024 – 2025 van onze Kamermuziekserie. Vanaf 20 juni kunt u toegangskaarten bestellen voor de concerten in het nieuwe seizoen. Dat kunt u online doen door hier te klikken. Met als nieuwtje: een abonnement voor het hele concertseizoen!
|
|
---|
Clara Schumann heeft naar het schijnt ooit gezegd dat “de vrouw niet geboren is om muziek te schrijven”. Maar zij bewees zelf het tegendeel. Naast haar meer dan zestigjarige carrière als pianiste, componeerde ze kamermuziek, liederen, en tal van pianowerken. De drie romances voor viool en piano, schreef ze voor de legendarische violist Joseph Joachim. Clara en hij voerden ze uit tijdens hun concertreizen, en toen de Engelse koning George V hen hoorde spelen, zou hij "completely ecstatic" zijn geworden.
|
|
---|
Ook de Amerikaanse componist Ulysses Kay reisde veel. In 1958 was hij lid van een groep Amerikaanse componisten, die de Sovjet-Unie bezocht. Hun optreden kreeg veel bijval. Net als in de Verenigde Staten overigens, waar hij een gevierd componist was. Hij was ook de eerste Afro-Amerikaan die de Prix de Rome ontving (1959). Zijn belangstelling voor de muziek dankt hij aan zijn moeder, een bekende jazzmusicus. Hij schreef kamermuziek en orkestwerken, maar ook opera’s, balletten en filmmuziek.
|
|
---|
De klarinet ging pas laat een rol spelen in het leven van Johannes Brahms. Wel had het instrument een prominente rol in de twee Serenades voor orkest, die hij op jonge leeftijd schreef. Maar het trio in a voor klarinet, altviool en piano, is zijn eerste compositie voor kleine bezetting, waarin het een tol kreeg. Hij liet zich inspireren door klarinettist Richard Mühlfeld, door wiens spel hij de mogelijkheden van het instrument leerde kennen. Hij schreef het trio in de zomer van 1891 in zijn favoriete vakantiebestemming Bad Ischl. Brahms was zo tevreden met dit trio, dat hij meteen begon met het componeren van zijn klarinetkwintet.
|
|
---|
Clara Schumann speelde een belangrijke rol in de historie van het pianokwintet van haar echtgenoot Robert Schumann: zij speelde de première op 8 januari 1843. Een pianokwintet was in die tijd een bijzonderheid. Schumann was een van de eerste componisten die aan een strijkkwartet, een piano toevoegde. Overigens is dit kwintet heel klassiek van vorm, maar de piano voegt een nieuwe dimensie toe van rijkdom aan klank en expressiviteit. In het fugatische gedeelte van het vierde deel, keert het thema van het eerste deel weer terug. Daarmee lijkt Schumann te willen zeggen: de cirkel is nu rond! |
|
---|
Deze Nieuwsbrief is ook bedoeld voor uw muzikale vrienden. Samen naar een concert is toch gezellig? Gebruik deze brief als uitnodiging, als u wilt. |
|
---|
Drankjes zijn verkrijgbaar in de foyer van DUMS. Na afloop van het concert is er gelegenheid om na te praten met de musici.
| | |
|
---|
Kamermuziek onder de Dom: seizoenprogramma 2024 – 2025
| |
|
---|
Hartelijke groet, Het Rietveld Ensemble |
|
---|
|
|