Hierbij een toelichting door Jeroen Kellerman:
Variaties op z’n Amerikaans
In de serie Kamermuziek onder de Dom, geeft het Rietveld Ensemble een concert gewijd aan vooral Amerikaanse muziek voor strijkers en blazers. Gebaseerd op volksmelodieën en typisch Amerikaanse ritmes en harmonieën.
Het concert begint met traditionele Europese muziek, een septet in zijn klassieke vorm van vier strijkers en drie blazers. Maar dan, geschreven door een wonderkind, de elfjarige Max Bruch. Bekende wonderkinderen als Mozart en Mendelssohn kunnen er jaloers op zijn!
De bezetting van het volgende werk, mag bijzonder heten: een fagot, begeleid door viool, altviool en cello. Hoor hoe Bernard Garfield de fluwelen toon van de fagot laat samensmelten met de harmonieën van de strijkinstrumenten.
Ook Benny’s Gig, waar u vervolgens naar luistert, was een creatie van een wonderkind. Morton Gould publiceerde zijn eerste muziek toen hij zes jaar oud was! Gould schreef deze Gig, in de bijzondere bezetting van klarinet en contrabas, voor zijn goede vriend klarinettist Benny Goodman.
“Variations on a Shaker tune”, luidt de titel van het laatste onderdeel van dit concert. Thomas Oboe Lee schreef dit werk voor mezzosopraan, fluit, klarinet, hoorn, viool, altviool, cello en contrabas als voorbeeld voor muzieklessen op school. De melodieuze en ietwat jazzy thema’s zouden de leerlingen zeker aanspreken, meende Thomas. Hoe denkt u daarover?