Hierbij een toelichting met dank aan ons bestuurslid, Jeroen Kellerman.
Sprookjes, streepjes, een schaakspel, en zeeën van (on)mogelijkheden: daar gaat het over tijdens het bijzondere concert van het Rietveld Ensemble, op zondag 10 december. Centraal staat het werk van componist en pianist Henry Kelder, maar u kunt ook kennismaken met composities van twee van zijn leerlingen, en een werk van zijn eigen leraar, Tristan Keuris.
Een centrale rol tijdens dit concert spelen composities van Henry Kelder. Een muzikale duizendpoot: pianodocent aan de conservatoria van Utrecht en Den Haag, maar ook componist, dirigent, kamermusicus, improvisator, repetitor, en cultureel ondernemer. En natuurlijk pianist. Van hem hoort u vijf werken. Twee ervan zijn wereldpremières: een sonate voor viool en piano, en een pianokwintet geïnspireerd door het Zuid-Franse landschap ‘Les Orgues d’Illa’. Al deze composities zijn in deze eeuw geschreven.
De nieuwe generatie componisten is vertegenwoordigd door Anne-Maartje Lemereijs en Noëmi Schermann. Anne Maartje geeft les aan het Utrechts Conservatorium in compositie en muziektheorie. ‘Ze is op vierjarige leeftijd begonnen met componeren, en ze is er nooit mee opgehouden’, schrijft ze. Van haar hoort u het pianokwintet ‘Streepjes’, met haar leraar Henry Kelder aan de piano.
Pianist en koordirigent Noëmi Schermann componeert ook graag. En met veel succes: ze won daarmee onder meer een prijs bij het Prinses Christina concours. Zo lang ze zich herinnert, improviseert ze op de piano. Dat is uitgegroeid tot het componeren van muziek voor heel uiteenlopende bezettingen. Haar compositie ‘Zeeën van (on)mogelijkheden’ werd in 2022 voor het eerst uitgevoerd door het Keuris Ensemble.
Ook Tristan Keuris, waaraan genoemd ensemble zijn naam ontleent, studeerde aan het Utrechts Conservatorium. Hij deed daar als 16-jarige toelatingsexamen en kreeg, net als zijn leerling Henry Kelder, lessen in piano en compositie. Zijn Tweede Strijkkwartet (1985), dat vandaag op het programma staat, schreef hij in de tijd dat hij compacte muziek componeerde vol subtiele harmonieën. Een criticus noemde het kwartet "virtuoos in de behandeling van de instrumenten zonder dat het ontaardt in effectbejag".
Een heel interessant concert voor wie belangstelling heeft voor de ontwikkeling van de Nederlandse muziek in de afgelopen vijftig jaar!